سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر دانشمندی، بیمناک است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :2
کل بازدید :262185
تعداد کل یاداشته ها : 1
103/1/9
10:49 ع

بسم الله الرحمن الرحیم

آنکه اندک الفتی با قرآن کریم داشته و از خنکای زلال معارفش بر دل تفتیده از حجیم جهل افشانده باشد قصص انبیا را چون گوهری بر تارک معارف وحیانی خواهد یافت. از علم الاسماء آدم گرفته تا احسن القصص یوسف و از تبلیغ 950 ساله نوح تا صبر 7 ساله ایوب همه و همه تابلوهای چشم نواز هادوی در گالری تبیانند. آنگاه که موسی را می بینی که به تمنای قبسی در کوه طور پیش می آید و ندای اننی انا الله را می شنود تمام وجودت تمنای حضور می شود میخواهی دزدانه در گوشه ای اِستاده و این مغازله را بشنوی، مغازله موسی و خدا. با شنیدن نوای اصطفیتک لنفسی گویا تو هم همپای موسی هوش از سرت می رود از آب طربناک خضر در کاسه سر می ریزی و داوود وار به سماع نشسته  یحیی وار از این همه زیبایی در حیرت فرو می روی. قصه مریم که خود زیباترین تراژدی عصمت است. مگر نمی بینی که خدا چه با کنایه سخن از درد دل مریم و استعصام او می کند آنجا که انی اعوذ منک بالرحمن ان کنت تقیا را می گوید. در آتش جستن ابراهیم را که می نگری پسر خاله اش لوط را به خاطر می آوری که در اتش شهر خباثتها به انذار مشغول است. غذا نخوردن رسل الهی در خانه ابراهیم گویا قرینه است بر دست نیافتن خبیثان بر این میهمانان بلند پایه لوط. سلام عیسی بر خویش حکیمان را حیران نموده آنان را وا می دارد که در این دریای معانی به غواصی درآیند بلکه درّی بیضاء از معارف حکمت این سلام، زینت بخش خانه دلشان شود. و...

نگارنده این سطور تا آنجا که به مقتضای دانش ناقص خویش فهمیده است متاسفانه قصص انبیا که بخش مهمی از معارف قرآنی را تشکیل می دهد مغفول مانده و آنگونه که باید و شاید به زاویه های مختلف آن پرداخته نشده است. شاید کم کاری در این مورد سبب شده که برخی نبوت و وحی را مورد تشکیک قرار دهند و برخی دیگر نیز حقیقتی یکسان برای همه مکاتب و ادیان قائل شده همه آنان را دارای یک مرتبه از ارزش می دانند. این اشخاص با بیان این گزافه ها تیشه به ریشه دین نواخته خاتمیت را نیز بی اساس می خوانند. از دیگر سو افرادی را می بینیم که به بیان قشری قصص انبیا اکتفا نموده از غور در معانی آن باز ایستاده اند که سیر این روند نیز می تواند به احیاء اساطیر بیانجامد.

و باز چون پرداختن به این موضوع محیطی مستقل می طلبد از پرداختن آن در وبلاگ یک نکته از هزاران صرف نظر نموده  و علیرغم خرید هاست و دامین از آنجا که طراحی سایت نمی دانم _ ای کاش طراحی خوش ذوق با طراحی سایت در این حرکت معرفت محور سهیم گشته دست یاریم را بفشارد_ در این وبلاگ به بیان جلوه های مختلف قصص انبیا خواهیم پرداخت.
امید که این قدم کوتاه مشمول الطاف الهی گشته دست عنایتش یاریمان کند. 


90/3/26::: 7:36 ع
نظر()